Hen

Jag läste precis ett inlägg på Blondinbellas blogg om att hon är trött på debatten om "hen", och jag håller med! Jag är så otroligt trött om allt tjat om att samhället ska vara helt jämställt. Hur tusan skulle ett samhälle kunna vara helt jämställt? Livet är inte rättvist, och det kommer det aldrig att vara heller.
Visst håller jag med om att man inte ska särbehandla kvinnor och män som om dom kom från två olika planeter, men de olika könen har ju faktiskt olika förutsättningar. Vi är inte, och kommer aldrig bli, lika varandra bara för att det finns människor som önskar att vi vore det, eller bara för att vi hittar på ett nytt ord.
Jag förstår att orddebatten om hen delvis grundas på att man inte ska ha några förutbestämda meningar om vilket kön rörmokaren eller sjuksköterskan har, men det är ju faktiskt så att majoriteten av rörmokarna är män. Antagligen beror det på att mäns kroppar är bättre anpassade till sådana jobb, vilket är helt naturligt och inget som vi själva valt. Sen finns det ju såklart kvinnliga rörmokare också som klarar jobbet lika bra som en man, all ära till dom!


Men jag menar, om vi nu strävar efter att vi ska leva jämställt, är det inte bättre att lägga kraft på de människor som verkligen lider istället? Varför inte hjälpa alla fattiga människor i Afrika? Jag tror inte att fattiga afrikaner bryr sig så mycket om ifall en läkare är kvinnlig eller manlig, snarare kämpar de för att överleva dagen. Är det inte bättre att hjälpa dessa människor till ett mer jämställt liv istället för att tjata om att dagisfröknarna i Sverige borde säga "hen" till barnen för att barnen inte ska växa upp med förutfattade meningar? Det var ingen som nämnde hen när jag var liten, och jag tror inte jag lider för det. Jag tycker alla människor är lika värda oavsett kön, men jag inser att vi har vissa biologiska fördelar som gör att vi passar bättre för vissa arbeten.

Om alla dess människor som faktiskt kämpar för ett bättre samhälle la energin på att hjälpa de människor som idag kämpar för att ens överleva, så tror jag att de skulle göra en bättre insats. Det känns som att hela "hen"- grejen är ett i-landsproblem och vi borde kanske fokusera på sådant som är av lite större betydelse, men det är ju bara min åsikt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0