Mums

Man brukar säga att det alltid regnar i Jönköping, och det stämmer...nästan! Just nu känns det så i alla fall. Önskar bara att det var lite kallare så att det kunde komma snö istället för regt så man slipper allt blask ute.

Jag visste inte vad jag skulle laga för mat idag, så jag kollade i kylen och tog vad som fanns och slängde ihop lite "thai-käk" och det blev riktigt gott. Jag älskar när man lyckas framställa något nytt och gott av det som finns i kylen!
Tänkte faktiskt dela med mig av denna enkla och goda maträtt.

Skinkstek eller något annat fläskkött (som strimlas)
Gul lök
Vitlök
Blomkål
Köttbuljong
Sambal oelek
Sweet chili sås
Soya
Vatten

Stek det strimlade fläskköttet, den hackade löken och blomkålen i några minuter. Salta och peppra och pressa i vitlöken. Häll på vatten, ungefär så mycket så att det täcker. Släng i buljongen, sambal oelek, sweet chili såsåen och soyan. Låt stå och puttra ett tag. Om man tycker att såsen blir för blaskig kan man bara ha i lite maizena eller mjöl utspätt i vatten.  Servera med ris, eller nudlar om man föredrar det.
Superlätt och supergott! Jag gjorde såsen ganska stark, men det kan man ju variera själv efter smak :)


Nu ska jag plugga en stund, har  redovisning i engelska imorgon bitti och jag är långt ifrån förberedd för det! Men snart är det jul :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0